Podróże

Zabytki i atrakcje Ljubljany – zwiedzanie stolicy Słowenii

Stolica Słowenii nie jest typową, wielkomiejską metropolią. To raczej spokojne miasto otoczone wzniesieniami i usytuowane nad rzeką Ljubjanicą. Było jednym z miejsc, które planowaliśmy odwiedzić podczas naszej objazdowej podróży poślubnej po Słowenii. Choć zabytki i atrakcje Ljubljany nie słyną na cały świat, to jednak z pełnym przekonaniem uważam, że jest to miasto niedocenione i warto je odwiedzić, a nawet wyskoczyć tu na relaksujący city break.

Jak dostać się do Ljublajny?

Jeśli do stolicy Słowenii jedziecie autem najlepiej zostawić je na podmiejskim parkingu. Stamtąd do Ljubljany dotrzecie autobusem miejskim kursującym wprost z parkingu do centrum. Możecie też dotrzeć szybko do centrum rowerem. Stacja rowerowa również znajduje się na parkingu, co zdecydowanie ułatwia organizację zwiedzania. Najlepiej wyszukać najbliższy nam parking typu Park + Ride. Tam znajdują się automaty, w których musimy wykupić kartę Urbana Card (2 euro) i zapłacić w ten sposób za parking. Opłaty za parking są bardzo małe (około 2 euro za dzień), a w tej opłacie zawarte są również dwa bilety na autobus miejski. My zaopatrzyliśmy się w jedną kartę. Nie ma z tym problemu, żeby podróżować we dwoje na jednej Urbana Card. Kierowca po prostu odbija bilet z karty podwójnie, pamiętajcie tylko by ją uprzednio doładować odpowiednią kwotą.

Ljubljana – najważniejsze zabytki i atrakcje

Nasz spacer po Ljubljanie rozpoczęliśmy od Placu Kongresowego (Kongresni trg), gdzie po prostu swój przystanek miał miejski autobus. Plac ten jest największym w całej stolicy. Piękne zabudowania i rozłożyste drzewa trącą trochę klimatem południowej Francji. Z placu mamy piękny widok na wzgórze zamkowe. Wokół placu zlokalizowane są m. in. budynek filharmonii oraz kościół Urszulanek zachwycające przepięknymi fasadami. Prosto z placu skierowaliśmy się nad rzekę Ljubljanicę. To wzdłuż niej toczy się życie tego miasta. Klimatyczne ogródki i kawiarenki, a wieczorem świetne uliczne występy muzyków sprawiają, że nie chce się w ogóle opuszczać tego miejsca. W zasadzie tutaj mieści się większość perełek architektonicznych oraz atrakcji, które trzeba koniecznie zobaczyć w Ljubljanie. Jednymi z nich są mosty. Potrójny Most (Tromostovje) oraz Most Szewców (Ćevljarski most) zlokalizowane są na rzece Ljubljanie, bardzo blisko siebie.

Most SzewcówLjubljana Most Szewców

Kryte Hale Targowe

Atrakcje i zabytki Ljubljany

Plac KongresowyZabytki i atrakcje Ljubljany

Ljubljana - zwiedzanie

Idąc wzdłuż rzeki dotarliśmy do Potrójnego Mostu, który jest na zdjęciu na samym początku postu. Nad mostem góruje przepiękna, różowa fasada kościoła Franciszkańskiego (Franćiškanska cerkev Marijnego Oznanjenja), do którego ściśle przylega klasztor Franciszkanów. Do wnętrza nie weszliśmy, dlatego nie mogę podzielić się moją opinią. Prosto stamtąd skierowaliśmy się na słynne targowisko znajdujące się w Starym Mieście i zajmujące m. in. znany plac Vodnikov trg. To miejsce mocno polecam. Bogactwo i różnorodność warzyw i owoców oraz foodtracki z lokalnymi specjałami to igraszka dla każdego podróżnika. Targowisko znajduje się po drodze na Smoczy Most, więc nie można go przegapić.

Smoczy Most Ljubljana

Za Smoczego Mostu wróciliśmy na najważniejszy w stolicy Plac Preserena (Prešernov trg).  Z placu Potrójnym Mostem przeszliśmy z powrotem do centrum gubiąc się w klimatycznych uliczkach odbiegających od Mestniego trg i próbując lokalnych specjałów. Na sam koniec wycieczki po Starym Mieście zostawiliśmy sobie wspinaczkę na wzgórze zamkowe. Jak wspominałam na Instagramie wejście na dziedziniec oraz do podziemi jest darmowy. Z murów zamku rozciąga się widok na panoramę miasta. Warto wejść na wzniesienie, gdyż trasa jest prosta i przyjemna, a widoki oraz dziedziniec zamku warte zobaczenia. Po zasięgnięciu opinii w internecie darowaliśmy sobie kupno biletów do wnętrz, gdyż nie są one typowymi królewskimi wnętrzami, a po prostu muzeum z eksponatami.

Fontanna Trzech Rzek, Mestnim Trg

Zabytki i atrakcje Ljubljany

Zamek w Ljubjanie

Dziedziniec zamku w Ljubljanie

Po zejściu z Zamkowego Wzgórza postanowiliśmy oddalić się od centrum stolicy i skierowaliśmy się do Metelkovej. Metelkova to miasto w mieście, kolorowa i nieuporządkowana przestrzeń jakby rzucona w elegancką i eteryczną Ljubljanę. Opanowana przez artystów i alternatywnych twórców nęci wzrok kolorowymi muralami i niespotykanymi instalacjami. To niezwykłe miejsce zasługujące na uwagę i dłuższy przystanek.

Metelkova Ljubljana

Metelkova

Metelkova - Lublana

Czy warto odwiedzić stolicę Słowenii?

Ljubljana mnie zachwyciła. Jest spokojna, mała, ale ma bardzo dużo do zaoferowania. Piękne fasady budynków, cudowna lokalizacja wzdłuż rzeki, liczne i klimatyczne sklepiki i kawiarenki to coś, co sprawia że wypoczywam, choć jestem w mieście. Ljubljana ma naprawdę niesamowity klimat i warto dla niej zarezerwować nawet cały weekend.

Atrakcje Ljubljany - zwiedzanie stolicy Słowenii

Z filiżanką kawy to moje własne miejsce w sieci. Zapraszam Cię do mojego świata, usiądź wygodnie i napij się ze mną filiżanki aromatycznej kawy. Jestem autorką lifestylowego bloga www.zfilizankakawy.tv, gdzie dzielę się z Wami wszystkim co mnie fascynuje i co jest dla mnie ważne.